Translate language

niedziela, 11 marca 2012

KOENZYM Q10

Koenzym Q10 zwany jest inaczej ubichinonem będącym formą nieaktywną lub ubichinolem będącym z kolei formą aktywną. Budową przypomina witaminę K. Związek ten będący substancją witamino podobną znajduje się w komórkach naszego organizmu dokładniej w mitochondrium, dlatego koenzym Q10 jest takim centrum energetycznym dla niego. Najwięcej jest go w wątrobie i sercu.

Nasz organizm sam wytwarza koenzym Q10 z wiekiem drastycznie maleje. Jego produkcję hamują stresy co powoduje, że na jego brak mogą cierpieć osoby w młodym wieku. Najmniej mają go sportowcy, osoby intensywnie ćwiczące, osoby żyjące w stresie, palacze, niedożywione, schorowane oraz przebywające w zanieczyszczonym środowisku.

WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE:
* dostarcza energii
* wpływa na przyśpieszenie metabolizmu komórkowego
* zapobiega peroksydacji lipidów, fosfolipidów w błonach mitochondrialnych
* zwiększa dotlenienie komórek
* neutralizuje wolne rodniki (antyoksydant)
* przewlekłe zmęczenie
* parodontoza
* łagodzenie skutków starości
* regeneruje skórę
* współdziała z witaminą C i E
* zmniejsza poziom złego cholesterolu
* zwiększa odporność organizmu (najbardziej zalecany osobom wyniszczonym, osłabionym po infekcjach czy u chorych na AIDS)
* przy niewydolności serca, arytmii, miażdżycy, nadciśnienia
* korzystny wpływ na stan błon śluzowych jamy ustnej
* wpływ na prawidłowe funkcjonowanie i wydolność mięśnia sercowego i układu naczyniowego
* wspomaga leczenie nadciśnienia tętniczego
* zanik drobnych zmarszczek
* spłycenie zmarszczek głębokich 
* wzrost nawilżenia i elastyczności
* działanie ochronne przed promieniowaniem UV
* ułatwianie gojenia się ran

Najlepszą postacią do przyjmowania koenzymu jest jego postać aktywna czyli ubichinol, która działa natychmiast. Formę nieaktywną natomiast czyli ubichinon po przyjęciu doustnym organizm musi sam się przekształcić w formę aktywną ale nie każdy organizm ma potrzebne do tego enzymy.

Uzyskanie efektu terapeutycznego uzyskuje się poprzez stosowanie przez dłuższy czas w dawce dobowej i nie należy odstawiać koenzymu Q nagle. Najlepiej przyjmować go po jedzeniu, które zawiera w sobie odrobinę tłuszczu.

źródła naturalne: szpinak, brokuły, orzechy, mięso (przede wszystkim wątróbka, serce, nerki, śledziona), ryby (sardynki, łosoś, makrela)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz